nr. 9464, din 13.10.2015, privind obligatia institutiilor publice de a publica anumite categorii de informatii si documente pe propria pagina de Internet


- Primaria Poiana Mare" />

ADRESA INSTITUTIEI PREFECTULUI – JUDETUL DOLJ

La data de 13.10.2015, Institutia Prefectului din judetul Dolj a inaintat catre toate primariile din judet adresa nr. 9464, semnata de catre domnul prefect Nicolae Sorin Raducan, cu urmatorul continut:

“Va supunem atentiei, in anexa, o serie de prevederi legale legate de obligatia institutiilor publice de a publica anumite categorii de informatii si documente pe propria pagina de Internet.

Fata de cele prezentate, va adresam rugamintea de a lua masurile ce se impun pentru o mai buna respectare a prevederilor legale privind transparenta de catre dumneavoastra, astfel incat sa creasca gradul de responsabilizare a alesilor locali, iar cetatenii sa poata participa la procesul de luare a deciziilor administrative.

  1. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si HG nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 prevad in sarcina institutiilor publice o serie de obligatii privind asigurarea accesului la informatii de interes public:

  1. la cerere – prin organizarea de compartimente specializate de informare si relatii publice sau desemnarea unor persoane cu atributii in acest domeniu – care sa gestioneze, in termenele si conditiile legale, solicitarile de informatii adresate de cetateni in scris sau verbal;

  2. din oficiu – prin organizarea in compartimentele de informare si relatii publice a unor Puncte de informare-documentare, care sa gestioneze publicarea urmatoarelor categorii de date (inclusiv pe site-ul propriu al institutiei):

  1. actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii si institutiei publice;

  2. structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice;

  3. numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice;

  4. coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet;

  5. sursele financiare, bugetul si bilantul contabil;

  6. programele si strategiile proprii;

  7. lista cuprinzand documentele de interes public;

  8. lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii;

  9. modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate;

  10. un buletin actualizat cel putin anual care cuprinde informatiile de mai sus;  

  11. un raport anual de activitate.

Legislatia in vigoare prevede ca refuzul de a asigura liberul acces la informatiile de interes public constituie abateri si atrag raspunderea disciplinara a acelui vinovat. Cetatenii care se considera vatamati in drepturile lor au posibilitatea de a se adresa fie institutiei in cauza, prin depunerea unei reclamatii administrative, fie sectiei de contencios administrativ a tribunalului, prin adresarea unei plangeri.

  1. Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica prevede obligatia de a publica pe site-ul propriu a urmatoarelor informatii:

  1. anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice; anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, un studio de impact si/sau fezabilitate, dupa caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul-limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ;

  2. modalitatea de colectare a recomandarilor in cazul organizarii unei dezbateri publice, modalitatea de inscriere si luare a cuvantului, timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii de desfasurare a dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare a oricarui cetatean interesat;

  3. minuta dezbaterii publice, recomandarile scrise colectate, versiunile imbunatatite ale proiectului de act normativ in diverse etape ale elaborarii, rapoartele de avizare, precum si versiunea finala adoptata a actului normativ – in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea dezbaterii publice;

  4. un raport anual privind transparenta decizionala.

Conform acestei legi, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii, fapta functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor interesate in procesul de elaborare a actelor normative de interes public. Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de Legea nr. 52/2003, poate face plangere potrivit dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr. 544/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

  1. Obligatia legala a autoritatii publice de a crea propria pagina de Internet este reglementata de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatii publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei;

  2. Legea nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice , pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, prevede obligatia publicarii pe pagina de internet a declaratiilor de avere si interese, astfel:

  • la nivelul fiecarei institutii publice se desemneaza persoane responsabile cu implementarea prevederilor legale privind declaratiile de avere si de interese;

  • una din atributiile persoanelor desemnate este aceea de a asigura publicarea declaratiilor de avere si de interese pe pagina de internet a institutiei; declaratiile se pastreaza pe pagina de internet a institutiei pe toata durata exercitarii functiei sau mandatului si 3 ani dupa incetarea acestora.

Acelasi act normative prevede la capitolul Sanctiuni ca nerespectarea obligatiilor prevazute in sarcina persoanelor care sunt desemnate cu implementarea prevederilor legale privind declaratiile de avere si de interese constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 2000 lei. Aceeasi sanctiune se aplica si conducatorului entitatii respective, daca acesta nu indeplineste obligatiile prevazute de prezenta lege.

O serie de studii realizate de societatea civila in ultimii ani cu privire la aplicarea prevederilor legale in domeniul accesului la informative au prezentat concluzii nefavorabile, din acest punct de vedere, pentru administratia publica locala: foarte multe dintre institutiile monitorizate nu pun la dispozitia publicului datele care se comunica din oficiu, nu raspund in termenele legale sau raspund incomplet la solicitarile de informatii, unele chiar intarzie sau refuza sa aplice deciziile instantelor prin care au fost obligate sa furnizeze anumite informatii si nu publica in termenele legale sau deloc proiectele de acte normative initiate.

Totodata, urmare a propriilor analize privind modul de asigurare a transparentei de catre autoritatile administrative publice locale, se constata incalcari ale prevederilor legale referitoare in special la:

  • lipsa propriilor pagini de internet, sau existenta unor pagini nefunctionale;

  • lipsa informatiilor care se publica din oficiu din paginile de internet: organigrama, programul de audiente, programul de lucru, proiecte de Hotarari de Consiliu Local, Hotarari emise de Consiliul Local, procese verbale ale sedintelor Consiliului Local, declaratii de avere si de interese ale functionarilor publici si ale alesilor locali etc.”
23 octombrie 2015