Martie, o lună plină pentru fermierii doljeni

Fermierii din judeÅ£ul Dolj pot depune, începând cu data de 1 martie, la AgenÅ£ia de Plăţi ÅŸi IntervenÅ£ie pentru Agricultură (APIA) – Centrul JudeÅ£ean Dolj, cererile unice de plată pentru campania 2017. Totodată, deÅ£inătorii de teren agricol ÅŸi neagricol pot solicita finanÅ£are pentru împădurire până la 31 martie a.c. Cei interesaÅ£i pot accesa Schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire ÅŸi crearea de suprafeÅ£e împădurite”, aferentă Măsurii 8 „InvestiÅ£ii în dezvoltarea zonelor împădurite ÅŸi îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor”, SubMăsura 8.1 „Împăduriri ÅŸi crearea de suprafeÅ£e împădurite” din cadrul PNDR 2014-2020.

Conform Ordinului nr. 18 din 3 februarie 2017 al Ministerului Agriculturii ÅŸi Dezvoltării Rurale, sesiunea de depunere de cereri se desfăşoară în perioada 1 martie – 15 mai 2017. Cererile unice de plată pot fi depuse ÅŸi după acest termen, în termen de 25 de zile calendaristice, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucrătoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul dacă cererea unică de plată ar fi fost depusă până la data de 15 mai.

Calendarul plăţilor directe

De asemenea, s-a stabilit modalitatea de coordonare a implementării schemelor de plăţi directe ÅŸi a ajutoarelor naÅ£ionale tranzitorii care se aplică în agricultură la nivelul MADR ÅŸi al APIA, astfel: 1 martie – 15 mai 2017,  sesiunea de depunere/primire cereri unice; 1 iunie – 1 iulie 2017, efectuarea controlului administrativ, inclusiv controlul preliminar al cererilor unice de plată, eÅŸantionarea acestora ÅŸi transmiterea eÅŸantioanelor; 1 iulie – 1 octombrie 2017, controlul la faÅ£a locului, pentru cererile unice de plată eÅŸantionate la controlul în teren; 15 octombrie 2017, plata avansului pentru campania 2017; 1 decembrie 2017  – 31 martie 2018, plata regulară a subvenÅ£iilor aferente anului de cerere 2017.

Fermierii vor fi programaţi

La depunerea cererii unice de plată, fermierii doljeni trebuie să prezinte la APIA Centrul JudeÅ£ean Dolj o serie de documente de identificare, pe lângă cele de utilizare a terenului sau diversele adeverinÅ£e care se cer. Documente necesare: copie de pe cartea de identitate/buletinul de identitate/paÅŸaport/certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerÅ£ului/certificatul de înregistrare fiscală, după caz, iar în cazul reprezentantului, copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate/buletin de identitate/paÅŸaport; dovada deÅ£inerii unui cont bancar activ; procura notarială, în cazul în care fermierul persoană fizică împuterniceÅŸte o persoană pentru depunerea cererii unice de plată în numele său sau pentru a-l reprezenta în relaÅ£ia cu APIA.

Momentan, APIA Centrul JudeÅ£ean Dolj, pregăteÅŸte campania de primire a cererilor unice de plată pentru anul 2017, care va debuta la 1 martie. „În acest sens, menÅ£ionăm că, în perioada imediat următoare, toÅ£i fermierii din baza de date a APIA Centrul JudeÅ£ean Dolj urmează să primească invitaÅ£ii pentru a depune cererile de plată cu respectarea perioadei de depunere a acestora, respectiv, 1 martie – 15 mai 2017. În conÅ£inutul invitaÅ£iilor, fermierii din baza de bate APIA – Centrul JudeÅ£ean Dolj vor regăsi programarea cu data ÅŸi ora când sunt aÅŸteptaÅ£i să îÅŸi depună cererile. Rugăm fermierii doljeni să respecte programările făcute pentru a evita aglomeraÅ£ia din ultima perioadă de depunere”, a precizat Adelline Doran, manager public în cadrul APIA Dolj, într-un comunicat de presă.

FinanÅ£are pentru împădurire

AgenÅ£ia de Plăţi ÅŸi IntervenÅ£ie pentru Agricultură (APIA) Centrul JudeÅ£ean Dolj  mai informează că deÅ£inătorii de teren agricol ÅŸi neagricol pot solicita finanÅ£are pentru împădurire până la 31 martie. Cei interesaÅ£i pot accesa Schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire ÅŸi crearea de suprafeÅ£e împădurite”, aferentă Măsurii 8 „InvestiÅ£ii în dezvoltarea zonelor împădurite ÅŸi îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor”, SubMăsura 8.1 „Împăduriri ÅŸi crearea de suprafeÅ£e împădurite” din cadrul PNDR 2014 – 2020. Scopul ajutorului îl reprezintă acordarea unui sprijin financiar deÅ£inătorilor publici ÅŸi privaÅ£i de terenuri agricole ÅŸi neagricole ÅŸi formelor asociative ale acestora pentru împădurirea ÅŸi crearea de suprafeÅ£e împădurite.

Beneficiarii măsurii pot fi deÅ£inătorii publici de teren agricol ÅŸi neagricol. În categoria deÅ£inătorilor publici de teren sunt incluse unităţile administrativ-teritoriale ale comunelor, oraÅŸelor, municipiilor (respectiv, nivel LAU 2) ÅŸi alte persoane juridice de drept public, precum ÅŸi formele asociative ale acestora. Beneficiarii publici sunt eligibili doar pentru Prima 1. Mai pot beneficia de fonduri ÅŸi deÅ£inătorii privaÅ£i de teren. Aici sunt incluse persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, societăţile comerciale, asociaÅ£iile ÅŸi fundaÅ£iile, alte persoane juridice de drept privat, precum ÅŸi formele asociative ale acestora.

Schema vizează înfiinÅ£area de plantaÅ£ii forestiere, respectiv realizarea de trupuri de pădure (TP) pe terenurile agricole ÅŸi neagricole sau perdele forestiere de protecÅ£ie (PFP) pe terenurile agricole ÅŸi neagricole. Sprijinul acordat prin schema de ajutor de stat este reprezentat de costuri standard pe hectar pentru împădurirea de terenuri agricole ÅŸi neagricole, sub forma a două prime, după cum urmează: Prima de înfiinÅ£are a plantaÅ£iilor forestiere, care acoperă ÅŸi costurile de elaborare a proiectului tehnic de împădurire (denumită Prima 1) ÅŸi Prima anuală, pentru o perioadă de 12 ani, pentru acoperirea costurilor de întreÅ£inere ÅŸi îngrijire a plantaÅ£iei forestiere ÅŸi pentru compensarea pierderilor de venit agricol ca urmare a împăduririi (denumită Prima 2).

Valoarea maximă a sprijinului public pentru un proiect tehnic de împădurire, care înglobează toate costurile aferente Primelor 1 ÅŸi 2 plătite pe toată durata de aplicare a contractului de finanÅ£are de 12 ani, este de 7.000.000 EUR.

Condiţii de eligibilitate a terenurilor

Terenul agricol eligibil destinat împăduririi reprezintă o suprafaţă de teren din categoriile de folosinţă teren arabil, culturi permanente ÅŸi pajiÅŸti permanente, care au fost folosite în scopuri agricole pe parcursul ultimilor 2 ani. Acesta trebuie să fi fost declarat la AgenÅ£ia de Plăţi ÅŸi IntervenÅ£ie pentru Agricultură în urmă cu cel puÅ£in 2 ani (minim 2 campanii integrale de primire a cererilor unice de plată pe suprafaţă), iar pentru acest teren să fi fost respectate în această perioadă, standardele de eco-condiÅ£ionalitate relevante.

Terenul neagricol eligibil destinat împăduririi reprezintă o suprafaţă de teren care nu este  utilizată în scop agricol (dar inclusă în blocurile fizice identificate în LPIS – Land Parcel Identification System) sau care are utilizare agricolă ÅŸi are categoriile de folosinţă teren arabil, culturi permanente si pajiÅŸti permanente, fiind identificabilă în LPIS, dar pentru care nu a fost asigurat un nivel minim de întreÅ£inere prin respectarea standardelor de eco-condiÅ£ionalitate relevante pe parcursul ultimilor 2 ani (minim 2 campanii integrale de primire a cererilor unice de plată pe suprafaţă).

Proiectul tehnic de împădurire, obligatoriu

Terenurile agricole ÅŸi neagricole definite mai sus propuse pentru împădurire trebuie să îndeplinească următoarele condiÅ£ii: să fie în proprietatea solicitantului sau să fie la dispoziÅ£ia acestuia, pe toată perioada derulării contractului de finanÅ£are; suprafaÅ£a terenului propus pentru împădurire, în cazul realizării de perdele forestiere de protecÅ£ie, trebuie să fie de cel puÅ£in 0,5 ha, iar suprafaÅ£a compactă minimă împădurită de cel puÅ£in 0,1 ha; suprafaÅ£a terenului propus pentru împădurire, în cazul realizării de trupuri de pădure, trebuie să fie de cel puÅ£in 1 ha, iar suprafaÅ£a compactă minimă împădurită de cel puÅ£in 0,5 ha.

Această schemă de finanÅ£are este implementată prin AgenÅ£ia de Plăţi ÅŸi IntervenÅ£ie pentru Agricultură, toate documentele necesare accesării fiind disponibile pe pagina de internet www.apia.org – secÅ£iunea Măsuri de sprijin ÅŸi IACS – Măsuri delegate din PNDR. Depunerea Cererii de Sprijin se realizează pe suport de hârtie la Centrele JudeÅ£ean Dolj. Această cerere va fi însoÅ£ită de proiectul tehnic de împădurire. În urma evaluării proiectelor depuse se va face selecÅ£ia proiectelor acceptate cu încadrarea în suma alocată la nivel naÅ£ional.

(Articol preluat din cotidianul craiovean Cuvantul Libertatii, din 14.02.2017, autor Valentin Ceausescu, http://www.cvlpress.ro/14.02.2017/martie-o-luna-plina-pentru-fermierii-doljeni/)

15 februarie 2017