Ministerul Agriculturii ÅŸi Dezvoltării Rurale a iniÅ£iat în aceste zile un amplu proces de adaptare a legislaÅ£iei agricole la realităţile de pe teren.

- Primaria Poiana Mare" />

Propuneri noi ce vor reglementa sectorul agricol

Ministerul Agriculturii ÅŸi Dezvoltării Rurale a iniÅ£iat în aceste zile un amplu proces de adaptare a legislaÅ£iei agricole la realităţile de pe teren. Astfel, se încearcă sprijinirea fermierilor în a putea reveni asupra cererilor de finanÅ£are evitând penalizări, eliminarea acelor agricultori care folosesc surse de finanÅ£are fără să aibă o activitate economică permanentă ÅŸi limitarea ajutorului acordat micilor fermieri la maximum 1.250 de euro. Totodată, sintagma tineri fermieri va fi aplicată tuturor celor care nu au mai mult de 40 de ani vârstă în anul depunerii cererii de plată. De plata redistribută nu vor mai beneficia fermierii care au creat condiÅ£ii artificiale pentru a primi sprijinul, respectiv care ÅŸi-au împărÅ£it exploataÅ£iile după 18 octombrie 2011, doar în scopul de a putea primi plata redistributivă.

Într-o Notă referitoare la propunerile de notificări transmise Comisiei Europene de către MADR în vederea stabilirii condiÅ£iilor de acordare a plăţilor directe în agricultură pentru perioada 2015 – 2020 Politica Agricolă Comună (PAC) 2015 – 2020 se are la bază un nou set de reglementări care trebuie respectate de fermieri în vederea accesării plăţilor directe. Astfel, schemele de plăţi directe care se acordă ca mecanisme de susÅ£inere a producătorilor agricoli, sunt următoarele: schema de plată unică pe suprafaţă; ajutor naÅ£ional tranzitoriu – ANT;  plata redistributivă;  plata pentru practici agricole benefice pentru climă ÅŸi mediu; plata pentru tinerii fermieri; schema de sprijin cuplat; schema simplificată pentru micii fermieri.

Numai fermierii activi primesc bani

Sprijinul financiar va fi acordat doar fermierilor activi, persoane fizice sau juridice sau grupuri de persoane fizice sau juridice care pot dovedi dreptul legal de a utiliza exploataÅ£ia ÅŸi care desfăşoară în cadrul exploataÅ£iei lor o activitate agricolă – cultivă terenul ÅŸi cresc animale, menÅ£in prin tehnologii uzuale suprafaÅ£a agricolă în condiÅ£ii adecvate pentru păşunat sau cultivare sau efectuează activităţi minime pe suprafeÅ£ele agricole menÅ£inute în mod obiÅŸnuit într-o stare adecvată pentru păşunat sau cultivare.

Propuneri pentru excluderea de la plată

Fermierii care, în anul anterior de plată, au primit plăţi directe care nu depăşesc cuantumul de 5.000 euro sunt consideraÅ£i fermieri activi (cf. art. 9.4. – R. 1307/2013). Cuantum este stabilit la nivel naÅ£ional. La lista excluderilor de la plată, impusă la nivel UE (cf. art. 9.2. paragraf 1 – R. 1307/2013), România a propus includerea unor întreprinderi sau activităţi neagricole similare – firme/companii de construcÅ£ii, Regia NaÅ£ională a Pădurilor, administratori de păduri private, penitenciare, UAT-uri (comune, municipii, oraÅŸe, judeÅ£e). În cazul beneficiarilor care, în anul anterior de plată, au primit plăţi directe ce depăşesc cuantumul de 5000 euro ÅŸi se regăsesc pe lista excluderilor de la plată, aceÅŸtia pot deveni fermieri activi dacă dovedesc că activitatea agricolă desfăşurată în exploataÅ£ia lor reprezintă principala lor activitate. Åži, nu oricum, ci prin următoarele dovezi: cuantumul anual al plăţilor directe este cel puÅ£in 5% din veniturile sale totale obÅ£inute din activităţi neagricole în cel mai recent an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi; sau  veniturile totale obÅ£inute în cadrul exploataÅ£iei din activităţile agricole reprezintă cel puÅ£in o treime din veniturile totale obÅ£inute în cel mai recent an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi.

Modificarea cererii va fi posibilă

Fermierilor români li se va permite să îÅŸi modifice cererea unică de plată depusă la APIA în termen de 35 de zile calendaristice, în cazul în care, în urmă controalelor, se constată unele nereguli. Prin acest mod, fermierii evita posibilele sancÅ£iuni administrative sau chiar reduceri financiare. Totul va fi posibil potrivit unui proiect de lege publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii ÅŸi Dezvoltării Rurale care modifică modul în care se acordă subvenÅ£iile. Conform articolului 1, punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 2333/2015, cererile unice de plată sunt supuse controalelor încruciÅŸate preliminare menÅ£ionate la articolul 29 alineatul (1) primul paragraf litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 809/2014. Rezultatele controalelor încruciÅŸate preliminare se notifică fermierului de către APIA în termen de 26 de zile calendaristice de la data limită de depunere a cererii unice de plată menÅ£ionată la articolul 13 din Regulamentul (UE) nr. 809/2015.

Termen rezonabil pentru a reface cererile

În cazul în care apare o neconformitate, fermierul are posibilitatea să includă în cererea unică, în maximum 35 de zile calendaristice, corecturile necesare. Astfel, în termen de cel mult 35 de zile calendaristice după data limită a depunerii cererii unice de plată fermierul notificat de APIA conform literei (b) poate modifica cererea unică de plată în aplicaÅ£ia IPA online. În cadrul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcÅ£ionarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată verifică corespondenÅ£a suprafeÅ£elor utilizate înscrise în adeverinţă, cu suprafeÅ£ele declarate în cererea unică de plată.

Se introduc controale preliminare

În urma verificărilor, funcÅ£ionarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică, dupa caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri corective de reducere a suprafeÅ£ei declarate. Posibilitatea de a opera modificări în cadrul cererii unice de plata, pentru a evita posibilele sancÅ£iuni, face parte dintr-un plan al Comisiei Europene de simplificare a modului în care se acordă subvenÅ£ii pentru fermieri. Astfel, se va pune accentul pe introducerea unor controale preliminare, prin care fermierii să poată face unele corecÅ£ii cererilor unice de plată, în termen de 35 de zile înainte de închiderea campaniei de depunere a documentelor, fără penalizări, informa, în urmă cu o săptămână, un comunicat al Comisiei Europene.

Ajutorul pentru micii fermieri nu va depăşi 1.250 de euro

Schema pentru micii fermieri, potrivit Regulamentului (UE) 1307/2013, Art. 61-65 presupune acordarea unei plăţi anuale fermierilor eligibili pentru plata unică, menÅ£ionată la punctul 1, cu respectarea următoarelor reguli: fermierul primeÅŸte un cuantum al plăţilor directe egal cu valoarea totală a plăţilor la care fermierul are dreptul în fiecare an (plata unică pe suprafaţă, ANT, plata redistributivă, plata pentru înverzire ÅŸi, după caz, plata pentru tinerii fermieri ÅŸi sprijinul cuplat), dar nu mai mult de 1250 euro.

Pe durata participării la schemă, micii fermieri sunt exceptaÅ£i de la utilizarea practicilor agricole benefice pentru climă ÅŸi mediu ÅŸi nu li se aplică sancÅ£iuni administrative pentru nerespectarea normelor de ecocondiÅ£ionalitate. Totodată, păstrează pe cel puÅ£in un număr de hectare eligibile care corespunde numărului de hectare eligibile declarate în 2015. Abia, după cel puÅ£in un an, fermierii pot opta să treacă la schema pentru micii fermieri din PNDR, schemă care prevede acordarea a 120% din nivelul plaÅ£ilor directe la care fermierul are dreptul, dacă acesta se angajează să transfere definitiv altui fermier întreaga lor exploataÅ£ie

(Articol preluat din cotidianul craiovean “Cuvantul Libertatii”, din 30.01.2016, autor Valentin Ceausescu,  http://www.cvlpress.ro/30.01.2016/propuneri-noi-ce-vor-reglementa-sectorul-agricol/)

3 februarie 2016